Il y a longtemps! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Il y a longtemps! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Il y a longtemps!

Door: marleenhoekstra

Blijf op de hoogte en volg Marleen

20 Oktober 2011 | Frankrijk, Brest

Hoi allemaal!

Il y a longtemps!! Het is al weer even geleden dat ik geschreven heb! Hoe dat komt? Ik voel me thuis en het wordt een beetje normaal om hier te zijn. Het is niet meer zo bijzonder om Franse lessen te volgen, warm te eten op ESC, misselijk te worden in de bus, boodschappen te doen bij Super U, de omgeving te verkennen en op te trekken met m'n buitenlandse vrienden. Het wordt normaal en het bevalt me uitstekend. Wie had dat ooit gedacht? Ik niet in ieder geval.

Wat ik in die tijd allemaal heb gedaan? Dat wordt even diep graven.. Vorig weekend zijn we met een grote groep met de bus naar Quimper geweest, een stadje een uur met de bus vanaf Brest. Het is een stad met kanalen en bloemen en werd al snel omgedoopt tot Amsterdam dus er werd al snel gevraagd of ik me al thuis voelde. De Quimper heeft een gezellig centrum, met oudere panden en een mooie kathedraal. Heel anders dan Brest dat modern, strak, en volgens veel studenten de lelijkste stad ter wereld is..

Vorige week had ik een rustige week. Eigenlijk zouden de projecten die ik moet doen van start moeten gaan, maar mijn Franse medestudenten zijn soms vreselijk lui (jaaa erger dan de gemiddelde Windesheimstudent..). Ik hoopte dan ook dat ik na vorige week eindelijk van mijn verkoudheid af te zijn want ik voel me nog met regelmaat beroerd. Het feit dat ik af en toe vreselijk slaap hier komt dat niet echt ten goede.
Afgelopen weekend stond voor de derdejaars studenten in het teken van studeren en tussentijdse presentaties dus het was ook voor mij een rustig weekend. Vrijdagavond lekker wijntjes gedronken en gekletst met Julia (Duitse) en Monika (Poolse), een beetje girltalk af en toe kan geen kwaad dachten wij. Zaterdag uitgeslapen en 's middags met Julia geluncht op de trappen van het Hotel de Ville. Er waren twee trouwerijen dus we hadden genoeg te kijken (en te bekritiseren..). Omdat ik me nog steeds niet echt beter voelde was mijn plan lekker op tijd naar bed te gaan en mooi lang te slapen. Maar helaas, het was me niet gegund. Een Spaans meisje, twee kamers verderop, gaf een feest voor haar Spaanse vrienden in Brest. En ja, Spanjaarden zijn luidruchtig, heeeel luidruchtig. Dus van 23.00 to 03.30 werd er spaanse muziek gedraaid, gezongen, geschreeuwd, gelachen, geklapt, gestampt, gedansd. Inderdaad, een perfecte avond om lekker op tijd naar bed te gaan.
Zondag stond dan ook vooral in het teken van uitslapen en 's middags dan maar echt aan de studie.

Ik kreeg laatst de vraag of ik ook nog studeer hier.. Het antwoord is ja, af en toe. Dat begint vooral nu op gang te komen en ik denk dat ik tot kerst lekker druk ben. Volgende week is mijn laatste week voor de vakantie. Na de vakantie moet voor een project een tussentijds verslag worden ingeleverd (daar zijn we nog niet aan begonnen, dus genoeg werk voor volgende week...) en heb ik zogenaamde 'contrôle continu', of te wel een tentamen dat meetelt voor het eindcijfer. Dat betekent dus niets vakantie, en vooral studeren. Want, Comptabilité (soort boekhouding), is niet heel moeilijk als je weet welke berekeningen je moet doen, maar dan moet je wel begrijpen wat er staat.. En Recht is best interessant, maar in het Frans lijkt het me vooralsnog onmogelijk om een case te beantwoorden en de wetten toe te passen.. Ik zie er nu al tegenop. Gelukkig mogen we woordenboeken gebruiken, maar volgens mijn docent Recht hebben we die 3 uur wel echt nodig en dan heeft hij het tegen de Fransen.. Laten we hopen dat ik tegen die tijd ook op de helft ben.

Om terug te komen op mijn titel, il y a longtemps...
Het was al weer lang geleden dat ik had gevolleybald, dus dat heb ik gister maar gedaan. Niet echt super, maar ik moest toch weer even inkomen. Ik ben wel uitgenodigd om maandagavond te komen trainen op een bepaald niveau, ik ben benieuwd!
Het is ook al weer lang geleden dat ik de meeste van jullie heb gesproken of wat van me heb laten horen! Dat is niet bewust want ik vind het heerlijk om even bij te kletsen!
Het was ook al weer lang geleden dat ik had gewassen en aangezien mijn was ook nog in de droger moet doen voordat ik boodschappen ga doen, ga omkleden, de stad in ga, naar school ga voor een georganiseerde avond waarin er door mensen van verschillende culturen wordt gekookt, moet ik hier nu echt een eind aan maken. Ik heb geen idee hoe het kan dat ik er altijd zo'n lang verhaal van maak. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden. Waarschijnlijk ben ik nog zo veel dingen vergeten te vertellen zoals mijn geweldige ervaring met Franse cassières..
Ik heb 15 minuten in de rij gestaan, en toen ik zelf in de rij ging staan was er maar 1 wachtende voor mij... Ra ra hoe kan dat? Het antwoord: Ik kies altijd op gevoel de verkeerde rij en FRANSEN!! Wat een verschrikking af en toe.

Nou echt genoeg voor vandaag. Ik moet opschieten. Het plan voor zaterdag is een bezoekje aan Rennes en misschien ook nog le Mont Saint-Michel. Zondag wordt het studeren, hoop ik in ieder geval, maar je weet het nooit. Plannen veranderen hier net zo vaak als het weer in Brest. Zoals de Fransen hier zeggen, je hebt elke dag alle seizoenen dus je kunt nooit de juiste kleren aantrekken....

Tot snel!
Liefs

  • 20 Oktober 2011 - 15:13

    Henkjan:

    tja de goeie kassa kiezen, hebben we vaker gehad ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Brest

Brest, Bretagne

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2012

From Paris to Berlin.... Ehm Brest to Köln

16 December 2011

Driving home for Christmas!

21 November 2011

Rennes et Mont-Saint-Michel

11 November 2011

De tijd vliegt

20 Oktober 2011

Il y a longtemps!
Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 18241

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: