Kia Ora - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Kia Ora - Reisverslag uit Marahau, Nieuw Zeeland van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Kia Ora

Blijf op de hoogte en volg Marleen

06 November 2014 | Nieuw Zeeland, Marahau

Kia Ora!

Inmiddels ben ik al weer bijna twee weken in Nieuw Zeeland dus het lijkt me tijd voor een korte update!

Maandags was het Labourday dus veel Kiwi's waren vrij en voor het weekend de stad uit. Samen met een van de Amerikanen die ik in Fiji had leren kennen, de stad rond gelopen en 's middags maar even een NZ simkaart aangeschaft. Je moet hier overal betalen voor wifi, dus het leek me een goede investering om wat data aan te schaffen. Uiteraard heb je daar bereik voor nodig en dat heb je niet overal hier als je in de middle of nowhere zit. Maar goed, belminuten en gratis smsen is geen straf.

Dinsdagochtend vroeg opgepikt door de Stray bus, dat is de bustour waarmee ik NZ doorkruis. Onze chauffeur heet Twinkles, jonge gast, veel gereisd, skater, op en top kiwi en vol met humor. Kan dan ook zn mond niet houden in de bus dus praat de oren van je hoofd met nuttige en vooral ook nutteloze feiten en fabels. In ieder geval prima vermaak. Tot Queenstown is hij onze chauffeur. Stray is een hop on hop off buspas, waardoor de groep wasrmee je reist soms erg verschilt. Inmiddels hebben we een vrij vaste kern van zo'n 20 mensen en dat is wel een erg leuke groep! We reizen vrij vaak door en de ochtend is eigenlijk altijd rijden met hier en daar wat stops, ofwel voor koffie of gratis wifi, ofwel voor spectaculair uitzicht of een groepsfoto. 'S middag krijgen we vaak de optie om verschillende (vaak erg dure) activiteiten te doen zoals surfen, raften, skydiving, paardrijden, bungeejumpen etc. Maar dat is optioneel en in een land als Nieuw Zeeland zijn overal wandelingen te doen om iets van de omgeving te zien. Ben je overigens te laat terug bij de bus, dan moet je een lepel Marmite eten (een soort stroop, vreselijke smaak (naar het schijnt, uiteraard ben ik altijd op tijd)) of je moet je volkslied zingen. Altijd tot vermaak van de rest van de passagiers. Verder doen we onderweg genoeg spelletjes om de sfeer erin te houden, zoals 2 nummers in shuffle mode op je ipod, NZ quiz of recent geleerde feiten, kies een nummer en vertel je verhaal, en als prijs krijg je een biertje van Twinkles. Je begrijpt, iedereen doet mee.

Dinsdag zijn we vertrokken naar Raglan, een surfersplaats met een prachtige baai. Helaas was het erg bewolkt en mistig dus we konden weinig zien. Nog steeds prachtig overigens. Woensdag hadden we in de ochtend eerst een stop bij de Waitomo grotten, waar je verschillende activiteiten kon doen, en daarna reden we door voor een overnachtig in een Maori dorp, de native New Zealanders. Hier met de hele groep in een ruimte overnacht, na 's avonds eerst van traditionele dans en haka te hebben genoten en zelf mee te hebben gedaan. Donderdag de kand gehad om de plaats Rotorua te verkennen, leuke plaats gelegen aan een prachtig meer. 'S Avond hadden we weer een traditionele Maori avond met Hangi als avondmaal: een maaltijd bereid tussen hete stenen onder vochtige doeken bedekt met zand. Heerlijk gegeten. Wederom een aan een meer gelegen locatie dus mijn fototoestel maakt overuren om de prachtige omgeving vast te leggen.
De volgende dag vertrokken richting Whakahoro, een plek midden in een national prak, waar we twee nachten verbleven in Blue Duck Station. Geen bereik, geen wifi, ontzettend rustgevende plek, kampvuur hier en daar kortom fantastisch om even goed bij te tanken. Het weer begint nu dan ook eindelijk wat beter te worden en de zon scheen de hele dag zaterdag, kon zelfs nog een korte broek aan om een beetje bij te kleuren!

Zondag heel vroeg op om de Tongariro Alpine Crossing te lopen: 19.3 km, 950 meter steigen, 1200 meter dalen. Een flinke uitdaging maar een uitzicht waar ik geen woorden voor heb. Ongelooflijk prachtig! We hadden overigens heel veel geluk met het weer want een dag eerder en een dag later was het niet toegestaan om de crossing te lopen. We hadden tijdens onze tocht ook flinke windstoten en hier en daar moest je door de sneeuw lopen, maar warm aangekleed was het niet al te erg af zien. 'S avonds moe maar voldaan, vroeg naar bed. Maandagochtend niet al te vroeg vertrokken richting Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland en tevens onze laatste sstop voordat we met de ferry naar het zuider eiland gaan. Wellington is een erg mooie en culturele stad, prachtig gelegen in een baai. Na een flinke stijle klim heb ik het uitzicht kunnen bewonderen vanaf Mount Victoria. Het was erg helder, dus geweldig uitzicht. 'S avonds een poolwedstrijd in het hostel waar we verbleven en onder het genot van een paar drankjes en goed gezeldschap een erg leuke avond gehad.

Dinsdag erg vroeg vertrokken richting ferry. Deze had helaas 1,5 uur vertraging dus we kwamen flink later aan in Picton, op het zuider eiland. Onderweg prachtige uitzichten gehad en nog wat extra bijgeslapen na een korte nacht. Onze tweedaagse stop was gepland in Marahau, aan de rand van het Abel Tasman national park. Echt prachtig, heel helder blauw zeewater, prachtige stranden. Vandaar mijn keuze om woensdag een dag te gaan zeilen op een catamaran. Helaas hadden we alleen 's ochtends een beetje wind, 's middags konden we alleen op de motor varen. Maar het was heerlijk zo op het water! Uiteraard een lekkere kleur gekregen. 'S avonds nog lekker een kampvuur om op te warmen, er kwam een flink koude wind van recent ondergesneeuwde bergen.

Vanochtend helaas Abel Tasman achter ons gelaten, ik had hier graag langer gebleven, maar de groep is erg gezellig en ik heb graag op het einde een paar dagen over om naar het uiterste noorden te gaan voor zomer weer en prachtigr stranden. We hadden een lange reisdag vandaag, vanmiddag nmog wel even langs de prachtige kustlijn gelopen, voordat we richting plaats van overnachting gingen; West Port. Niet heel spannend.

Morgen rijden we de hele dag langs de kust, een van de mooiste ritten aldus Twinkels. Ik ben erg benieuwd. We verblijven dan twee nachten in Franz Jozef, waar we zaterdag een wandeling op de gletsjer gaan doen, na de helikoptervlucht tot aan de gletsjer. Veel zin in en ik ben erg benieuwd!!

Al met al ben ik weer veel onderweg, erg vermoeiend! Maar Nieuw Zeeland is echt prachtig. Het weer is nog niet super, vrij fris vanwege de wind, maar de afgelopen dagen scheen de zon wel veel. Als het niet te lang duurt, upload ik meteen wat foto's maar het is nu na middernacht en ben eigenlijk wel erg moe...

Kia Ora betekent overigens hallo (en nog veel meer) in het Maori, en je spreejt het uit als [kjora].

Ik hoop dat jullie het een beetje overleven in de herfst daar. Keep me posted!!

Liefs!!


  • 06 November 2014 - 12:27

    Ann:

    Klinkt echt fantastisch allemaal sis! Lekker genieten! Liefs

  • 06 November 2014 - 21:20

    Henk:

    Lijkt me een geweldig land! Enjoy!!

  • 07 November 2014 - 08:41

    Carole :

    Heey Marleen,
    Meteen maar even een berichtje achter laten nadat ik het nieuwe telefoon nummer heb geïnstalleerd op mijn mobiel. Ik dacht al, waarom kan ik niet meer appen. Wat een mooie foto's zeg, ik heb stront jaloers, ja echt wel. Misschien... Als ik later groot ben, dat ik ook nog eens een keertje die kant op ga met Emanuel. Moet hij wel willen vliegen haha. Hier is het verderzijn ggangetje. Wordt steeds kouder. Blijf vooral veel van je leuke verhalen schrijven, ik geniet daarvan. Lieve schat, veel plezier en ik denk aan je met eenjjaloers gevoel. Knuffel van mij xxx

  • 07 November 2014 - 08:56

    Mariska:

    wauw wat ben ik jaloers Marli. Zeker nu je op het zuider eiland bent zal je veel dingen tegen komen die ik ook heb gezien! Super gaaf zeg. Een helikopter vlucht naar sant Joseph? Wauwwwww!have fun and enjoy THE ride!liefss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 18233

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: