Les premiers cours.. - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Les premiers cours.. - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Les premiers cours..

Door: marleenhoekstra

Blijf op de hoogte en volg Marleen

19 September 2011 | Frankrijk, Brest

Bonsoir à tous!

Inmiddels zit de eerste collegeweek erop. Maandag begon met de opening van het jaar voor het 1e en 2e jaar van de Bachalor of Management, in het Frans... Dit was dan ook voor het eerst sinds tijden dat ik 2 uur lang naar een Frans verhaal heb geluisterd en dat viel gelukkig enorm mee. Ik was er vanuit gegaan dat ik vrijwel niets zou kunnen volgen, maar de grote lijn was toch al vrij snel duidelijk: 'Bienvenue' en 'être à l'heure!'. Voor de rest geen inhoudelijke dingen.
Na deze soort van introductie ben ik de stad in geweest met een Noorse erasmus student en hebben we het kasteel van Brest bezichtigd. Niet zo spectaculair als de kastelen van afgelopen zomer (Vakantie aan de Loire), maar vanwege het mooie weer hadden we toch een mooi uitzicht over de baai en de stad.

Dinsdag begon meteen goed: twee lessen op één dag, wat hier betekent dat je de hele dag zoet bent. De lessen zijn van 9.00 - 12.30 en 14.00-17.30 met een half uur pauze tussendoor. Toch iets anders dan op Windesheim. De eerste les was comptabilité de gestion (iets van boekhouding), waar ik enorm tegenop had gezien omdat ik niet het idee had dat ik daar ooit iets van gezien had. Het Frans was redelijk te volgen alleen de stof was me niet helemaal duidelijk dus ik heb druk meegeschreven met de powerpoints en heb later nog even gegoogled voor een Nederlandse of Engelse omschrijven.
Na deze eerste les was ik al vrij moe, dus kun je nagaan dat ik toen ik na de tweede les eindelijk naar m'n kamer kon, helemaal gesloopt was.
Eenmaal thuis gekomen, bleek dat het rooster was veranderd voor de volgende dag. Drie keer raden: Op woensdag stond weer zo'n lange dag op de planning. Daartegenover stond dat ik donderdag wel lekker vrij was zodat ik heerlijk van het mooie weer kon genieten!

Maar woensdag ging het al een stuk beter dan dinsdag, het was minder vermoeiend en ook Droit de l'entreprise viel me 100% mee. Want tsja.. wat moet je verwachten van Bedrijfsrecht in het Frans? De docent bleek heel vriendelijk en vrij langzaam te praten en ook nog eens heel rustig door de stof te gaan, wat het een stuk makkelijker maakte om te volgen. Na deze wederom lange dag was ik wel een stuk minder gesloopt. Ook mijn Franse medestudenten waren deze dag een stuk vriendelijker aangezien ze begrepen dat ik toch wel een beetje Frans kon spreken.

Vrijdag had ik de eerste les Spaans die ik samen met de Franse studenten van het tweede jaar volg. De docent praatte Spaans en Frans door elkaar, waardoor het én moeilijk te begrijpen was én ik na de les geen idee meer had of ik nou Spaans, Frans of Fraans sprak... Onmogelijk dus. Inmiddels had ik ook ontdekt dat zij met één jaar Spaans even ver zijn ongeveer als wij met twee jaar Spaans, dus ik moet hard aan de bak en gelukkig heb ik een Spaans grammatica boek meegenomen want dat het ik wel nodig om de boel weer een beetje op te frissen.

Na de les van vrijdagmiddag, moest ik snel terug en snel eten en omkleden want 's avonds zou ik samen met een Duitse en Poolse student naar de bioscoop gaan. Eenmaal daar aangekomen bleek de film die we wilden zien niet op dat tijdstip te draaien dus besloten we voor een echte Franse film te gaan: Tu seras mon fils. Best een mooie film, al begreep ik er in het begin weinig van. Na een half uur werd het beter en konden we ook eindelijk meelachen met de grapjes die gemaakt werden (toch wel zo leuk..). Daarna zijn we nog de stad in geweest met andere Erasmus studenten met als doel een kroegentocht die bij een kroeg bleef, waarna we toch maar naar een discotheek gingen.

Dit weekend heb ik niet heel veel gedaan, beetje uitgeslapen en gelezen. Gister kon ik ook niet anders want ik had geen internet... Nogal frustrerend zo'n hele zondag zonder internet. Best triest dat we niet meer zonder kunnen.. Gelukkig kon ik tegen 20.00 uur eindelijk even met Henk Jan skypen :).

Vandaag viel ook weer 100% procent mee. Ik was bang dat ik er weer niets van zou begrijpen bij Compta(blité de gestion) maar hij riep aan het begin van de les FIFO en toen dacht ik: Yes dat ken ik... De Fransen bleven erg stil, dus eindelijk iets dat ik al kende en zij niet. Dat had ik vorige week ook al bij INCO-terms en ISO normen. Toch wel fijn als je merkt dat je wel wat geleerd hebt. De herhaling van bepaalde dingen maakt het wel makkelijker om de les te volgen.

Waar ik nog wel aan moet wennen is dat de Fransen overal hun eigen afkortingen voor gebruiken in plaats van de Engelse die wij altijd gebruiken. DESTEP-analyse wordt analyse PESTEL en FIFO wordt PEPS.
Maar om een lang verhaal samen te vatten: Het valt mee, erg mee. De grote lijn is duidelijk en de docenten zijn vriendelijk. Vragen stellen is normaal en sommige lessen zijn vrij interactief. Inmiddels ken ik een aantal van mijn medestudenten ook bij naam vanwege het onvermijdelijke groepswerk, maar zo leer je ze wel kennen en praat je ook echt Frans, wat ik volgens hen toch nog best wel kan :), gelukkig.

De foto's die ik gemaakt heb van het kasteel zal ik op facebook zetten (ze zijn te groot om hier te plaatsen..).

Oja, vanaf volgende week kunnen we ook Frans volgen. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn. Helaas begint dat om 8.00uur, wat betekent dat ik toch echt wel vroeg m'n bed uit moet helaas.

Tot de volgende keer!

Liefs,
Marleen

  • 19 September 2011 - 20:01

    Marthijn Voerman:

    Klinkt herkenbaar Marleen! Sommige lessen zijn wel te volgen, sommige totaal niet... Hebben wij ook!

    Maar als het goed is wordt het steeds beter :) Bonne chance!!

  • 21 September 2011 - 17:20

    Manon:

    Hee Meid:)
    Blij dat het allemaal meevalt!!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Brest

Brest, Bretagne

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2012

From Paris to Berlin.... Ehm Brest to Köln

16 December 2011

Driving home for Christmas!

21 November 2011

Rennes et Mont-Saint-Michel

11 November 2011

De tijd vliegt

20 Oktober 2011

Il y a longtemps!
Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 18268

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: