Driving home for Christmas! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Driving home for Christmas! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Driving home for Christmas!

Door: marleenhoekstra

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 December 2011 | Frankrijk, Brest

Salut!

En toen was het al weer bijna voorbij! Vandaag hebben we de laatste les gehad en ik ben begonnen met inpakken voor de vakantie.
Morgen om 6.42 uur zal ik samen met Linda en Stefanna met de trein via Parijs richting Nederland reizen. Een reis van 'slechts' 9 uur en een interessante overstap met de metro in Parijs. Ik ben twee weken thuis om lekker Kerst en Oud&Nieuw in Nederland te vieren en 2 januari ga ik weer terug naar Brest voor de tentamens.

De afgelopen weken zijn erg druk geweest: veel dingen om in te leveren, presentaties, groepswerk, tussentijdse tentamens. Maar daarnaast ook genieten van de laatste weken met de mensen hier! En ja de tijd gaat snel en ik heb al afscheid moeten nemen van Jostein (een van mijn beste vrienden hier) waar ik erg veel moeite mee had en vanavond is de laatste avond uit waarbij het een groot afscheidsfeest wordt voor de mensen die niet meer terugkomen in januari, dus dat wordt nog zwaar. Ik heb toch zo'n hekel aan afscheid nemen!

Inmiddels is het weer hier verschrikkelijk geworden. Ook al is het me de afgelopen 3,5 maand meegevallen, de laatste 2/3 weken heeft het vooral veel geregend en gewaaid. Maar Brest zou Brest niet zijn als de zon ook niet af en toe scheen dus het ene moment komt het met bakken uit de lucht en het volgende moment is het stralend blauw. Ik snap het nog steeds niet.

Wat ik de afgelopen weken onderandere heb gedaan:

We hebben geschaatst met een hele groep! Hartstikke leuk en weer lang geleden. We waren met een grote groep, stuk of 15 mensen denk ik en voor de meesten was het al even geleden. Helaas brak een van de Spanjaarden bij een ongelukkig val zijn elleboog dus dat was even minder. Ondanks dat was het wel weer lekker om even op de schaatsen te staan en 'gelukkig' kon ik de volgende dag ook nog nagenieten met behulp van spierpijn en kneuzingen.

Twee weken geleden ben ik nog een weekend naar Nantes geweest. Een ontzettend mooie stad en voor zover ik kan beoordelen de mooiste stad van Bretagne, een aanrader! We hebben zowaar fietsen gehuurd dus mooi veel gezien en weer eens gefietst. En als je dan terug 'moet' naar Brest, een toch wat minder mooie stad, is dat wel jammer. Toch voelt het wel als thuis komen dus ja ik ben me thuis gaan voelen in deze vreemde stad aan de kust op het puntje van Bretagne.
Wat ik NIET ga missen de komende twee weken zijn de dronken Fransen (alcoholisme is een groot probleem hier), de storm die de afgelopen dagen mijn humeur (en aantal uren van slaap) beïnvloedde, Franse logica, groepswerk (want dat is nog erger met Fransen..), het weer (obviously), de bussen, ambulances die willekeurig de sirene aanhebben en langs mijn gebouw scheuren en misschien nog een paar kleine dingen.
Laat ik maar niet denken aan de dingen die ik wel ga missen want daar ga ik nog even lekker niet aan denken want ik kom weer terug voor twee weekjes!

Naast dit semester in het buitenland heb ik twee weken geleden ook mijn stageplek geregeld! Vanaf 1 februari ga ik voor 20 weken stagelopen in Köln, om naast mijn Frans ook mijn Duits een beetje op niveau te brengen. Ik kijk er naar uit! Nu eerst nog een kamer vinden..

En nu moet ik echt weer verder met inpakken. Vanavond heb ik eerst een Kerstdiner bij Julia met haar Engelse huisgenootjes en twee andere erasmusstudenten en daarna dus een afscheidsfeest in de stad. Morgen wordt het vroeg op staan; een uurtje of 5 om op tijd op het station te zijn. Duim voor me zodat ik niets (essentieels) vergeet, want dat overkomt mij altijd. Voor de mensen die ik niet zie de komende weken: Ik wens jullie ontzettend fijne feestdagen!! Geniet ervan en laten we hopen dat het ons dit jaar gegund is: Een witte Kerst!

Tot heel snel!!

Heel veel liefs,
Marleen

  • 16 December 2011 - 17:58

    Lucie Wijnsma:

    Een goeie reis naar Heerde en een fijne tijd thuis.
    Groet van Lucie

  • 19 December 2011 - 04:33

    Desiree:

    Hey Mar,

    Veel plezier met de kerstagen en oud en nieuw, voor mij zitten die dagen vooral in de weg omdat het het reizen en dingen doen veel moeilijker maken, maar jij kan er heerlijk van genieten!

    Wel echt snel dat je alweer naar Koln gaat! Zin in? Misschien kunnnen we nog even meeten voordat jij gaat, maar gezien jouw crazy schema meestal denk ik dat t lastig gaat worden!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Brest

Brest, Bretagne

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2012

From Paris to Berlin.... Ehm Brest to Köln

16 December 2011

Driving home for Christmas!

21 November 2011

Rennes et Mont-Saint-Michel

11 November 2011

De tijd vliegt

20 Oktober 2011

Il y a longtemps!
Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 18267

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: