Duitsers en stempels... - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Duitsers en stempels... - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Duitsers en stempels...

Door: marleenhoekstra

Blijf op de hoogte en volg Marleen

12 Februari 2012 | Duitsland, Keulen

Hoi!!

En toen zat de eerste week er al weer op! Even een (hopelijk korte) samenvatting:

Maandag moest ik me inschrijven bij de gemeente Keulen dus daar had ik om 9.30 uur een afspraak voordat ik naar Stage zou gaan. Voor die afspraak had ik bedacht om dan maar een OV-kaart te halen, maar weer had ik niet de juiste formulieren bij me dus die heb ik toen eindelijk meegekregen zodat ik een stempel kon vragen van het bedrijf (dit is stempel 1).
Toen de stad door op zoek naar het soort van gemeentehuis. Na een nummertje te hebben gekregen, te hebben gewacht in de wachtkamer tot mijn nummertje op een scherm verscheen, kon ik me zelfs nog voor 9.30 bij een balie melden. Hier volgen veel kopietjes en een hele berg stempels (stempel 2 en 3) en na 5 minuten was ik dan 'inwoner van Keulen'. Hartstikke makkelijk.

Toen begon eindelijk mijn stage. Eerst een rondleiding gehad door het gebouw en veel mensen de hand geschud. Daarna even een inleiding gekregen over wat ik die week kon gaan doen om en beetje kennis te maken met het product en de projecten die momenteel lopen. Ik zit in een grote ruimte met de andere (Duitse) stagiaires. Allemaal heel vriendelijk en behulpzaam. Een van hen is nog even met me mee geweest om een bankrekening te openen. Dat ging eigenlijk heel makkelijk en straks krijg ik mooi een Duitse pas met een afbeelding naar keuze (basketbal, voetbal of de Dom... moeilijke keuze..). Hier kreeg ik stempel 4... Een aantal van stagiaires nodigde me dinsdag uit om de voetbalwedstrijd Kiel tegen Dortmund te kijken dus als rasechte diehard voetbalfan (hmmmm) werd ik meteen enthousiast.. Nee voetbal is niet mijn ding maar het leek me toch wel erg gezellig om met die stagiaires een avond door te brengen. Dus onder het genot van een Keuls biertje (ook daar moet ik aan geloven..) en pizza heb ik voor het eerst een hele voetbalwedstrijd gekeken (afgezien EK en WK). Wat een paar dagen Keulen al niet met je doet...
De rest van de dagen op stage waren eigenlijk hartstikke leuk en ik ben lekker bezig geweest. Iedereen is verbaasd dat ik liever Duits spreek dan Engels en daarnaast vinden ze dat mijn niveau vrij hoog ligt, altijd leuk om te horen natuurlijk. Ich schlage mich durch :). De mensen zijn allemaal heel vriendelijk en behulpzaam dus ik denk dat ik m'n plekje snel gevonden heb.
Woensdagavond samen met mijn stagebegeleidster Richelle in de stad gegeten bij harstikke leuk tentje waar je voor weinig een lekkere aziatische maaltijd kon krijgen.
Voordat ik met haar had afgesproken, toch voor de derde keer naar de KVB (het openbaar vervoer hier). Eindelijk werd m'n aanvraag goed gekeurd en ik kreeg, je raadt het al, stempel 5 en 6. Ze zijn hier werkelijk dol op stempels, ongelooflijk. En ik dacht dat Fransen rare systemen hadden maar Duitsers hebben er ook een handje van. Want hoe kon ik er nou in vredesnaam vanuit gaan dat ik met mijn Nederlandse bankkaart of creditcard mijn OVkaart kon betalen... Dat kan daar alleen met een Duitse kaart. Dus ik braaf naar de pinautomaat gelopen en vervolgens weer in de rij gestaan om m'n kaart dan eindelijk op te halen. Je maakt nog eens wat mee.

Deze week heb ik ook een fysiotherapeut gevonden die mijn knie gaat behandelen zodat ik 1) weer normaal kan lopen, 2) gecontroleerd weer spierkracht kan opbouwen, en hopelijk 3) mij weer aan het volleyballen krijgt want ik word echt gek van het feit dat ik nu al bijna een jaar niet meer gespeeld heb! M'n vingers jeuken gewoon.
Omdat ik deze week met het lopen naar stage m'n knie toch wel behoorlijk belast heb, had ik besloten dit weekend rustig aan te doen om me voor te bereiden op komende week: Carnaval.. Daarover zo meer.
Dit weekend dus rustig aan doen. Dat ging best goed tot gister 16.00 uur, toen wilde ik toch wel heel graag even naar buiten. Dus besloten de stad even in te gaan en even bij de Dom te gaan kijken. Wederom een heleboel talen gehoord (Spaans, Nederlands, Engels, Frans), wat een heerlijk internationale stad. Ik heb ook maar een Duitse simkaart gekocht dus vanaf heden ben ik te bereiken op het volgende telefoonnummer:
004915736330970.

De rest van vandaag ga ik ook nog even lekker rustig aan doen want komende week zal een zware week worden. Carnaval is hier groot, groter, grootst. Zoals ze hier zeggen is dat het 5e seizoen van Keulen. En laat ik nou ook een rasechter Carnavalvierder zijn... Nee niet echt, maar als je in Keulen bent, moet je ook Carnaval vieren dus dat is het plan voor komende week. Er lopen al de hele week verklede mensen op straat dus het zal wel een gekkenhuis zijn... Bier drinken en jezelf compleet idioot verkleden, echt mijn ding. Ik ben benieuwd!

De eerste week was dus snel voorbij en ik heb het al aardig naar m'n zin hier. Het valt me allemaal mee en ben erg benieuwd wat de komende tijd gaat brengen!
Tot snel!

Liefs,
Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Keulen

Stage in Keulen

Recente Reisverslagen:

15 April 2012

Ostern, daheim und Bundesliga

02 April 2012

Familie op bezoek - Deel II

25 Maart 2012

Lente!!

12 Maart 2012

La belle ville de Lyon

05 Maart 2012

Enjoying the good life..
Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 18248

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: