Explorer! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Explorer! - Reisverslag uit Brest, Frankrijk van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Explorer!

Door: marleenhoekstra

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 September 2011 | Frankrijk, Brest

Hoi allemaal,

Even een update vanuit het verre Brest. Het was de tweede week van de lessen, waarbij het volgen van de lessen nog steeds mee valt. Soms is het even zoeken naar de bijbehorende Engelse of Nederlandse termen zodat een vergelijking kan worden gemaakt en ik het sneller kan begrijpen, maar vooralsnog lijkt het erg mee te vallen. Deze week had ik roostertechnisch gezien een rustig rooster, met elke dag een vak en op vrijdag als extra les Spaans. Voor Commerce International mochten we al meteen een presentatie geven. Dat is toch wel wat anders als in Nederland voor een groep Nederlanders.. Nu hadden we maar liefst 40 native luisteraars dus toch wel wat spannender (voor mij althans). Vrijdag de tweede spaanse les, echt vreselijk. Ik begreep er helemaal niets van en een uitleg in het Frans maakt het niet altijd even duidelijk. Ik heb me dan ook voorgenomen om 'bijles' te nemen bij een paar Spaanse Erasmus studenten. Wie weet kan ik dan ook nog m'n spaans een beetje bijspijkeren.

Naast de lessen heb ik deze week aardig wat ondernomen. Het weer was redelijk goed vanaf donderdag dus goed weer om wat te ondernemen (ik wijd verder niet uit over woensdag waarop ik heeeerlijk doorweekt thuis kwam, want tjsa 's ochtends leek het niet alsof ik een paraplu nodig zou hebben...). Donderdag dus, na een les Bedrijfsrecht, de stad in geweest en lekker op de trappen van het Hotel de Ville een broodje gegeten met twee andere Erasmus. Vervolgens terplekke toch maar besloten om een strand op te zoeken. Het strand zelf viel een beetje tegen, maar het uitzicht over baai was toch weer prachtig!
Vrijdagavond, ondanks de vermoeidheid, toch nog maar even de stad in geweest om te socializen. Toch nog relatief vroeg naar huis gegaan omdat ik me plots niet fit voelde en hartstikke moe was.
Ondanks alles, zaterdag toch met een groepje van 5 meiden met de trein naar Morlaix geweest, zo'n 40 minuten van hier. Een ontzettend leuke en mooie stad (veel mooier dan Brest) met oude smalle straatjes en een mooi viaduct. Het weer was ook weer super dus lekker met meiden onder elkaar gekletst, geshopt en in de zon gezeten. 's avonds even voor het eten geslapen om toch nog een beetje energie op te doen voor de Spaanse avond die door de Spaanse Erasmus studenten werd georganiseerd. Sangría kon hierbij natuurlijk niet ontbreken, dus volgens Spaans recept konden we heerlijke Sangría drinken. Goed begin van een lange en gezellige avond.

Vandaag was een dag om weer een beetje uit te rusten, bij te kletsen met Henk Jan, m'n kamer op te ruimen en schoon te maken, wat dingen voor te bereiden voor de lessen van komende week en de zondagse markt. Elke zondag is in een zijstraat van een van de grootste winkelstraten een markt met allemaal verse groeten, fruit, kaas, alle soorten worst, hele kippen, verse crêpes en kleren en dat soort dingen. Erg groot en heel druk, dus daar heb ik vandaag een kort bezoekje aan gebracht. Naast deze markt werd dit weekend de grootste braderie uit de omgeving georganiseerd. Het hele centrum was vol met mensen die spullen/troep wilden verkopen en kopen. Het zag zwart van de mensen. Dat zorgde er vandaag wel voor dat het erg gezellig was 'au centre ville'.

Toch was deze week ook even een lastige week. Henk Jan zijn ouders waren afgelopen maandag 25 jaar getrouwd en vierden dat vrijdag groots. Op zo'n moment baal ik toch dat ik dan niet even makkelijk naar Nederland kan om dit mee te vieren. Gelukkig heb ik vanochtend een uitgebreid verslag gekregen van Henk Jan.

Inmiddels ken ik proost in verschillende talen en heb ik ontdekt dat Desperados het enige bier is dat ik lekker vind. Spanjaarden kunnen inderdaad goed dansen en Slowaken drinken het erg graag heel veel wodka. Sommige Fransen docenten zijn wel erg nationalistisch en een aantal maakt grappen over Nederland om zich vervolgens daarna te beseffen dat er 3 Nederlanders in de les zitten... Je hebt ook punctuele Spanjaarden en Duitsers die te laat komen. De ene Franse student spreekt vloeiend Engels en de ander wat minder. Mijn bijnaam is Heineken en soms Red Light District, maar dat heeft meer te maken met stereotypen dan met mij, gelukkig.. (de anderen heten, Angela Merkel, Tapas, Tortilla, The Pope, Wodka, Cowboy, Fjord, Mufasa en nog veel meer).

Voor komende week staan vooral veel lessen op het programma en heb ik mijn eerste Franse les, om jawel 8.00 uur. Dat is al een uitdaging op zich. Als het weer goed is dan ga ik dit weekend met een paar mensen naar Le Conquet, een mooi dorpje met mooie stranden. En ik ga vast nog veel andere dingen doen.

Ik hoor net op de radio dat het mooi weer wordt in Nederland, geniet er lekker van!

A bientôt!
Marleen

  • 25 September 2011 - 19:57

    :

    Leuk verhaal Heineken a.k.a. red light district hahaha ;)

  • 26 September 2011 - 14:37

    Harma:

    Knap dat je iedere keer uitgebreid verslag doet van je belevenissen. Als ik je verhalen zo lees, is het een leuke groep en is het goed vol te houden:-). Geniet ervan....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Brest

Brest, Bretagne

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2012

From Paris to Berlin.... Ehm Brest to Köln

16 December 2011

Driving home for Christmas!

21 November 2011

Rennes et Mont-Saint-Michel

11 November 2011

De tijd vliegt

20 Oktober 2011

Il y a longtemps!
Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 18250

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: