Time to say goodbye (and hi) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu Time to say goodbye (and hi) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marleen Hoekstra - WaarBenJij.nu

Time to say goodbye (and hi)

Blijf op de hoogte en volg Marleen

05 December 2014 | Australië, Sydney

Hi!

Op dit moment is het net afgekoeld na een flink onweers- en regenbui, zoals we eigenlijk iedere middag/avond hebben hier in Sydney. Het is zo'n 30 graden met een erg hoge luchtvochtigheid. Maar we klagen niet hoor, korte broek aan, zonnebril op en gaan.
Maar daar was ik niet gebleven.

De laatste keer dat ik geschreven heb was Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland en gelegen in het zuiden van het noorder eiland. Hier had ik na de overtocht drie nachten. Samen met de Duitse Melanie heb ik lekker rustig de tijd gehad om de stad te verkennen, waaronder een hele dag in het Te Papa museum, hét museum over alles wat met Nieuw Zeeland te maken heeft. Zo veel te zien en te lezen dat we hier wel een aantal uur voor nodig hadden. Op onze laatste avond in Wellington ook weer mensen van onze eerdere groep ontmoet die een bus later dan ons hadden naar het noorden toe, dus weer even een kleine reunie, voordat we zaterdag 22 november richting Auckland vertrokken, een busreis van 11 uur. In Auckland afscheid moeten nemen van Melanie en Seb, en bah wat heb ik daar een hekel aan.

Zondag was het mooi weer, helaas had ik dat niet helemaal zien aankomen, fijn zo'n weersapp die het verkeerd heeft. Dus geheel verbrand. De ozonlaag is hier erg dun en de zon is heel sterk dus zonder zonnebrandcreme verbrand je levend. Vrij pijnlijk, vooral als je de volgende dag je backpack à 16 kilo moet dragen. Eerst zondagavond nog even met papa geskyped want die was jarig, en dat was een mooie gelegenheid om weer even bij te kletsen.

Maandag 24 november vertrok ik vroeg richting Paihia, Bay of Islands. Een prachtig gebied 3 uur ten noorden van Auckland. Dit is het warmste stuk van Nieuw Zeeland en bij aankomst wilde ik dan ook heel graag een korte broek aan en van het weer genieten. Wel even in de schaduw gebleven gezien de staat van mijn huid.
Dinsdag heb ik een dagtour gedaan naar Cape Reinga, het noordelijkste punt (althans, waar je met de auto kunt komen). Hier komen de Pacific Ocean en de Tasman Sea samen. Als het niet mistig of bewolkt is, dan kun je dit duidelijk zien. Helaas was dit ons niet gegund. Overigens nog steeds erg mooi. Prachte kust hier. Daarna geluncht bij een prachtig strand en 's middags nog gezandsurft op enorme zandduinen. Een hele ervaring, plat op je buik op een surfboard op het zand naar beneden sjezen. Daarna met de bus op 90 mile beach gereden. Toch wel raar met de oceaan zo'n 3 meter van je verwijderd.
Woensdag was ik aardig bijgekomen van zonnebrand van zondag, dus lekker de hele dag op het strand gelegen, beetje gezwommen (onzettend koud water!) en lekker gelezen. Tot dat vroeg in de middag de Italiaanse Dalila aankwam en we samen lekker gekletst en gerelaxt hebben.
Donderdag was het weer tijd om terug te gaan. ' S ochtends lekker samen met Dalila gewandeld en nog even van het weer genoten.
Eenmaal in Auckland met de Engelse Jude afgesproken. Die had ik sinds Queenstown niet meer gezien dus genoeg om bij te kletsen! Hartstikke leuk.

Vrijdag wilde ik samen met Dalila naar Waiheke Island gaan, net buiten Auckland in de baai. Maar het weer liet zwaar te wensen over en in plaats daarvan zijn we lekker naar de bios geweest, Gone Girl, een aanrader. Daarna sloot Jude zich ook bij ons aan en hebben we nog een rondje door de stad gelopen en 's avond nog lekker gegeten.

Zaterdag was mijn laatste dag in Auckland. Na het uitchecken eerst uitgebreid gewassen, heringepakt en geordend. Het was wel nodig. 'S middags nog even de stad in gelopen. Seb kwam toevallig net op tijd in Auckland aan, dus nog ruim een uur kunnen kletsen en afscheid kunnen nemen voordat Liam (die ik in Amerika heb ontmoet) me op kwam halen. Ik zou die avond bij hem blijven en hij zou me 's nachts naar het vliegveld brengen. Uitgebreid bijgekletst en daardoor maarliefst 1 uur geslapen. Om 4 uur moest ik op het vliegveld zijn en om 6 uur zou ik naar Sydney vliegen.

Afscheid nemen van iedereen die ik heb leren kennen en van Nieuw Zeeland viel me vrij zwaar. Je brengt zo veel tijd door met een aantal en hebt veel gedeelde herinneringen. Nieuw Zeeland is echt een ongelooflijk prachtig land en ik ga hier zeker terug komen. Voor iedereen die overweegt een bezoek te brengen aan het land, zeker doen!

Het eind van het ene hoofdstuk, wordt uiteraard een nieuwe geopend: Australië!

Na een vlucht van 3.5 uur, landde ik om 7.40 uur plaatselijke tijd. Gelukkig nog 2 uur kunnen slapen, anders was ik denk ik meer zombie dan mens. Gelukkig was mijn kamer al wel beschikbaar dus kon ik mijn spullen vast in de kamer kwijt ook al was het bed nog niet opgemaakt. Daarna om 11 uur met Julie (de Deense die ik in Amerika heb ontmoet) afgesproken. Zij had mij gevraagd of ik met haar een appartement/flat zou willen delen in Manly en we hadden die dag een bezichtiging. Met de ferry dus de overtocht gemaakt naar Manly Beach. Dat is 30 minuten vanuit de CBD (Central Business District) van Sydney. Het appartement gezien en kennisgemaakt met het stel van wie het appartement is (die verhuren een slaapkamer onder aan backpackers), en besloten dat we dat gingen doen. Gelukkig vonden zij ons ook passen dus op mijn eerste dag in Sydney heb ik een flat gevonden. Uiteraard met veel dank aan Julie. 11 december kunnen we erin en zal ik samen met Julie een slaapkamer delen. Een hele vooruitgang ten opzichte van een hostel, en bovendien een stuk goedkoper. Zeker met het oog op de torenhoge prijzen met Kerst en Oud&Nieuw.
Inmiddels begon ik me aardig beroerd te voelen door de weinige slaap en de hoge temperatuur, dus eind van de middag maar weer terug gegaan naar het hostel. Na het douchen mooi om 20.00 uur naar bed gegaan. Wonder boven wonder ben ik ondanks 6 kletsende en lachende scandinaviers en een erg fel licht, gewoon in een coma gevallen tot de volgende ochtend. Heerlijk.

Maandagochtend had ik een starters bijeenkomst voor het Working Holiday pakket dat ik had geboekt ik het hostel. Hier informatie gekregen over wat ik nodig heb om te kunnen werken (bankaccount, telefoonnummer, TAX nummer etc.). Grotendeels alles die dag al kunnen opzetten dus dat was mooi meegenomen. Ook heb ik me aangesloten bij de stadswandeling die vanuit het hostel werd georganiseerd. De dag ervoor had ik vrij weinig waargenomen, dus dat was een mooie eerste kennismaking met het enorme Sydney. Door Hyde Park gelopen, de botanische tuinen (prachtige) en langs het beroemde Opera House. Deze was kleiner dan ik had verwacht, desalniettemin enorm en indrukwekkend. Vanaf hier een mooi uitzicht op de Harbour Bridge. 'S avonds had ik nog afgesproken met Dalila, die die dag over was gevlogen en de volgende dag richting Canberra vertrok. Samen nog even gegeten en door de stad gelopen en toen definitief afscheid genomen.

Dinsdagochtend zag ik bij het ontbijt een bekend gezicht. Het bleek de Nederlandse Bram die bij mij in de bus zat van Queenstown naar Christchurch. Erg grappig om elkaar dan in Sydney weer tegen te komen. Samen die dag door de stad gelopen en voor het eerst in 2,5 maand weer een hele dag Nederlands kunnen praten, dat was toch wel even lekker. 'S avonds met Annelie gekletst, heel fijn, want ik mis je wel hoor lieve schat. Daarna nog even een drankje gedronken in de bar beneden het hostel.

Woensdagochtend heb ik ontbeten met Julie en Megs (een Australische meid die ik in Amerika heb leren kennen, woont 4 uur zuidelijk van Sydney). Lekker pannekoeken gegeten in The Rocks, het oude gedeelte van Sydney. Daarna nog even rondgelopen en bij de haven gezeten voordat we weer afscheid moesten nemen.
Die dag verder lekker rustig aan gedaan, een beetje rondgelopen en in het park gezeten, tot dat de luchten begonnen te betrekken en het even later met bakken uit de lucht kwam zetten. Dat gebeurt vrijwel iedere avond. 'S avonds nog even aan mijn CV gewerkt, met behulp van mijn Britse kamergenoot Mark, en niet al te laat naar bed. Dat benauwde en warme weer is soms vrij vermoeiend en ik moest de volgende ochtend vroeg op.

Donderdagochtend had ik de hele dag cursus om mijn RSA te behalen. Een RSA (Responsible Service of Alcohol) is een pas/certificaat dat je moet behalen om alcohol te mogen schenken/verkopen. De hele dag over de gevolgen van alcohol gepraat en dat je (goh) niet aan minderjarige of bezopen klanten mag schenken. De regelgeving is hier wel wat anders, en als je je er niet aan houdt, hangt er een flnke boete boven je hoofd.
'S avonds gegeten en wat gedronken met Yorick uit Brabant, die ik op het noorder eiland aan het begin van de reis had ontmoet. Genoeg om over bij te kletsen en ervaringen van Nieuw Zeeland te delen. Het blijft leuk om weer mensen te ontmoeten met wie je eerder gereist hebt!

Vandaag mijn bankpas gekregen (met zowel een spaarrekening als een lopende rekening) en mijn RSA kaart aangevraagd bij het postkantoor. Hiervoor heb je maarliefst 2 identiteitsbewijzen nodig. De man bij het postkantoor kon me ook niet uitleggen waarom. Om een land in te komen is je paspoort toch ook voldoende? Maar goed, ieder land zijn eigen logica. Daarna met een groepje naar Bondi Beach geweest. Prachtig strand en hier lekker in de zon gelegen en nog even lekker gezwommen (het water is een stuk warmen dan in NZ). Eind van de middag betrok het al weer snel en bij terugkomst in de stad begon het uiteraard al weer flink te regenen en te onweren. Misschien dat ik morgen maar een paraplu ga kopen, want elke keer natregenen vind ik ook niet wat.

Al met al best een goede en relaxte start gehad hier in Australië. Zonder zonnebrandcrème ga ik de deur hier niet uit. Je verbrand levend en ik vervel nog steeds na die fout in Auckland. Maandag ga ik naar een hostel in Manly verhuizen en donderdag kunnen we dus als het goed is in het appartement. Dan kan ik eindelijk mn backpack even uitpakken en uit een kast leven. Ik heb er zin in om even een langere tijd ergens te blijven en ik weet ook nog niet wanneer ik weer verder ga reizen, hangt allemaal af van de omstandigheden. En nog een voordeel, even geen afscheid meer nemen.
Het wordt dan ook wel tijd om te gaan solliciteren dus ik zal ongetwijfeld volgende week met mn CV in mijn hand de verschillende restaurants, bars en hotels in lopen. Best wel spannend weer, maar ik geloof dat ik er ook wel weer aan toe ben om mijn handen uit de mouwen te steken. Overigens wordt het ook hoog tijd dat ik iets van sport ga doen. Wie weet krijg ik de kans om hier iets op te gaan pakken.

Voor de mensen die het nog niet weten; ik heb nu een Australisch nummer waarop je me kunt bereiken: 0061 415 871 609.
Het tijdsverschil is overigens 10 uur. Dus 13.00 uur bij jullie, 23.00 uur bij mij.

Voor de mensen die Sinterklaas vieren, fijne Sinterklaasavond. En voor de rest, fijn weekend!

Liefs vanuit Sydney

  • 05 December 2014 - 13:39

    Anne De Vos:

    Leuk verhaal!!! Geniet van elke dag en alles wat je meemaakt! :)

  • 05 December 2014 - 13:44

    Franny:

    Gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt op het avontuur! Stoer hoor!! Als je terugbent spreken we een keer af want wil ook wel foto's zien van alle mooie plekjes waar je bent geweest en nog gaat komen. Geniet ervan nichtje! Liefs

  • 05 December 2014 - 13:58

    Mariska:

    hey stoere chick,

    Wat een verhalen weer, wat ben ik jaloers zeg! Wauw gelijk al een Appartememt in Manly super zeg. Ik vond het daar mooier en relaxter dan op bondi bijvoorbeeld. Ik ben heel erg benieuwd wanneer je een baan hebt gevonden en wat je verdere plannen worden!
    Succes met solliciteren!;) xxx

  • 05 December 2014 - 21:31

    Annie :

    Topper dat je bent! Ik mis jou ook hoor!!

  • 06 December 2014 - 23:39

    Rixt Hoekstra:

    he Marleen.
    Wat een geweldige verhalen over prachtige ervaringen. Ik hoop dat je snel een baantje vindt en dus nog langer kan genieten van dit fantastische avontuur. Groeten van Rixt

  • 07 December 2014 - 10:59

    Gery:

    Wat een prachtig verhaal weer meid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Na studeren in Frankrijk en stage lopen in Keulen, ga ik vanaf 10 september een half jaar backpacken door Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 18249

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 02 Maart 2015

Wereldreis <3

04 Februari 2012 - 30 Juni 2012

Stage in Keulen

31 Augustus 2011 - 22 Januari 2012

Brest, Bretagne

Landen bezocht: